Followers

Edited file 1 out of 2 (129 of 130) 

 Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

Bentong, 11 Mac 2017. Berlangsungnya Majlis Pelancaran Penjenamaan Semula Suria Resorts & Hotel kepada eRYA By Suria di Suria Hotspring Bentong Pahang dan kini nama baharunya ialah eRYA By Suria Bentong Pahang. Suria Resort & Hotels adalah sebuah ikon jenama perhotelan bumiputera yang telah bertapak sejak tahun 2000 berteraskan patuh syariah sehingga sekarang tahun 2017.

Selama 17 tahun mereka Suria Resort & Hotel mengorak getir perjalanan dengan objektif jitu kini mereka ke arah satu fasa solidatari atau pemantapan struktur organisasi, ideologi pemasaran kreatif, penuh pengukuhan dan penuh pengisian yang seiring dengan arus milenia yang semakin mencabar. Pertumbuhan ekonomi industri dengan tumbuhnya Butik-Butik Hotel dinegara ini sedikit sebanyak memberikan satu impak cabang cabaran berdaya saing dengan lebih lagi.


File email file 1 (61 of 96)


Oleh itu setelah perincian dan butiran yang dibuat dibantu oleh pihak konsultan penjenamma CYDASTUDIO International suda tiba masanya untuk sesuatu perubahan, satu transformasi, satu proses metamiphosis dari satu tanda aras kearah tanda aras yang lebih mencabar lagi. ERYA by Suria adalah simbolik kepada satu perubahan dengan ritma RIA merupakan penjenamaan transformasi menawarkan hospitaliti perhotelan yang lebih kompetetif.

Perubahan fasa pertama dari Suria Resorts & Hotel kepada ERYA by Suria menitikberatkan direktif-direktif seperti berikut:-
  • Penamaan baru atau 'Penjenamaan'
  • Pembaharuan Korporat logo artistik visual
  • Pemantapan dari segi perincian (6) Segmentasi Pemasaran
  • Pemantapan latihan perindustrian dari segi teknikal dan vokasional melalui Suria Program dan Perlantikan Duta.

Inisiatif perubahan ERYA by Suria agar dapat mengorak langkah menjadi Ikon Perhotelan Bumiputera. ERYA by Suria adalah merupakan sebuah hotel berlandaskan syariah, Green Hotel dan  Eco Muslim Hotel. Kalau kalian perasan di majlis penjenamaan semula terdapat 6 direktif yang difokuskan secara kolektif dan perincian disetiap lokasi Merang, Cherating, Janda Baik, Bentong, Johor Bahru dan London.

6 Segmentasi yang ditawarkan adalah ERYA LUXY, ERYA EXEC, ERYA FAMY, ERYA ENVI, ERYA SOLO dan ERYA CAMP. Sebagai contoh ERYA SURIA JOHOR BAHRU dari segi kelebihan lokasi yang terletak di tengah bandaraya Johor Bahru dan berhampiran dengan Kota Iskandar dan Singapura rata-rata business traveler.


Edited file 1 out of 2 (115 of 130)


Oleh itu dengan memfokuskan servis lengkap untuk seorang eksekutif disamping 'Value Added' perkhidmatan yang ditawarkan lengkap Office on Go infrastruktur seolah-olah berada di dalam bilik eksekutif. Melalui segmentasi, Target market akan lebih folus dan dwifungsi segementasi akan meningkatkan jualan.

Direktif Pembangunan ilimiah pula akan menitikberatkan program-program baru singkat yang lebih komprehensif, kursus-kursus perhotelan yang lebih terperinci. Penambahan biasiswa dan siri anugerah kecemerlangan akan diberikan supaya dapat melahirkan pemangkin dan pelapis pengurusan hotel yang lebih efektif dan professional. ERYA by Suria menawarkan satu program yang diberi nama Erya Grad yang merupakan satu program aperantis khusus.


File email file 1 (93 of 96) 


File email file 1 (86 of 96)


Akhir sekali pendekatan sosial media dan penglibatan selebriti melalui beberapa program juga akan melengkapkan anjakan paradigma fasa pertama penjenamaan ini. Erya by Suria telah memilih celebrity popular Saharul Ridzwan. Saharul Ridzwan merupakan seorang pelakon, pengacara, model serta pemenang beberapa anugerah drama dan Bintang popular.

Saharul Ridzwan dilahirkan di Kuantan, Pahang dan dibesarkan di Kelantan serta Ikon bagi Muslim Volunteer Malaysia, untuk melengkapkan lagi strategi pemasaran. Tahniah ERYA by Suria dengan beberapa perubahan diharap agar lebih maju kehadapan. 


Edited file 1 out of 2 (116 of 130)

Thursday, March 9, 2017

Rawatan Bekam Professional DR Hijama

bekams


Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

Ku teringat pernah sekali membuat rawatan bekam ini itupun hampir beberapa tahun yang lalu. Bekam adalah satu cara pengubatan yang disukai dan digalakkan oleh Rasulullah SAW untuk ummat Islam. Tujuan bekam adalah untuk mengeluarkan darah yang mengandungi toksid (racun) yang merbahaya dari badan melalui permukaan kulit. Inilah satu cara 'detoksifikasi' yang sesuai dan selamat bagi ummat Islam.

Di sini ku terbaca dan terdengar hehe tentang rawatan bekam ini bersama dengan Dr Hijama. Katanya dapat menyembuh dan mengelak dari penyakit. Ada diantara pernah mencuba rawatan bekam ini ? dan bila selalunya perlu untuk pergi rawatan selepas beberapa bulan kita membuat rawatan bekam ini. Jom kita baca selanjutnya tentang rawatan bekam ini hehe.


KEBAIKKAN DAN KELEBIHAN BERBEKAM:
  • Membantu menghilangkan pening kepala atau migraine.
  • Membantu membuang angina dalam badan, melegakan pernafasan dan sistem perkumuhan.
  • Membantu memecahkan lemak, peluh dan melegakan demam. 
  • Membantu memulihkan ketegangan urat leher, belikat, pinggang dan urat sendi di kaki. 
  • Membantu mencegah kebas kaki dan membantu meredakan serangan angina ahmar. 
  • Mengeluarkan darah toksik dan melancarkan peredaran darah tersumbat.
  • Membantu meringankan tubuh badan. 
  • Membantu menajamkan penglihatan. 

10 KEADAAN BADAN YANG MENYEBABKAN ANDA PERLU BERBEKAM
  •  Kerap sakit kepala @ migrain 
  •  Sakit @ sengal-sengal di bahagian leher dan bahu 
  •  Lenguh-lenguh di bahagian belikat/pinggang/pinggang 
  •  Badan terasa lesu, letih & sering mengantuk 
  •  Kadar gula melebihi paras normal 
  •  Kadar total kolesterol & kolesterol jahat (LDL) melebihi paras normal 
  •  Sakit-sakit sendi terutama kaki disebabkan gout 
  •  Tekanan darah tinggi Haid tidak teratur/lancar @ kerap senggugut 
  •  Kulit wajah kusam dan jerawat melanda
Kalau kalian mempunyai faktor-faktor seperti di atas, ku syorkan mulakan dengan rawatan berbekam.
Apa yang lebih penting, kajian ilmiah di HUSM oleh Prof. Dr. Abd Aziz Al-Safi telah menemui bekam boleh membantu mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular (cardiovascular diseases) atau lebih dikenali penyakit 4 serangkai iaitu diabetis, darah tinggi, tinggi asid urik & tinggi kolesterol. Jika korang sihat dan tidak punya penyakit, itu lebih baik untuk korang berbekam sebagai pencegahan & 'maintainance' badan kalian. 

Dah excited bukan untuk buat rawatan berbekam anda ? kalau ku sendiri pun teruja dapat elak dari penyakit Insha Allah. Ku sendiri akan syorkan Rawatan Bekam bersama dengan DR Hijama. DR Hijama adalah sebuah klinik perubatan komplementari yang diasaskan oleh doktor perubatan. DR Hijama menyediakan peluang kepada masyarakat untuk mendapatkan penerangan secara ilmiah dan rawatan yang profesional khususnya rawatan bekam dan resdung.



SERVIS YANG DITAWARKAN 
OLEH DR HIJAMA


Bekam Klinikal DR Hijama.


bekam 1


Bekam dijalankan dengan kaedah klinikal, bersih dan selamat dari risiko penyakit berjangkit. Sesi dimulakan dengan terapi infra-red untuk meransang peredaran darah, juga dapat membantu masalah sakit-sakit otot. Seterusnya diikuti terapi bekam luncur yang berfungsi sebagai urutan dan bekam angin yang memberi efek kebas sebelum bekam darah dijalankan. Kesemua proses dijalankan dengan penuh teliti dan pelanggan tidak perlu berasa gementar kerana perawat akan sentiasa membantu korang sepanjang tempoh rawatan.


Bekam Kosmetik DR Hijama.

bekam kosmetik 2


Bekam kosmetik di DR Hijama memberi peluang kepada pelanggan untuk memiliki kulit wajah yang cantik dan berseri secara semulajadi. Tidak perlu risau dengan kesan lebam bekam kerana kami menggunakan teknik khas yang dapat meminimakan kesan tersebut.

  •  Mengurangkan masalah jerawat yang teruk 
  • Membantu mengurangkan masalah jeragat @ pigmentasi dan kulit kusam 
  • Membantu mengurangkan masalah resdung 
  • Meransang keanjalan kulit secara semulajadi 
  • Menjadikan kulit lebih segar dan berseri


Rawatan Resdung BIOHERBS


resdung 1


Rawatan resdung bioherbs menggunakan teknik pengeluaran ‘stagnant mucus’ yang menjadi punca resdung menggunakan herba khas. Ianya sesuai untuk sesiapa yang mempunyai simtom-simtom alahan dan resdung seperti kerap bersin, hidung kerap berair, hidung tersumbat, gatal di kawasan sekitar muka dan telinga, kerap sakit kepala dan bahagian depan muka, dan masalah jerawat. Teknik Rawatan Resdung Bioherba 8 dalam 1, sesuai untuk pelbagai peringkat umur seawal usia 7 tahun. 



KELEBIHAN DR HIJAMA DAN PERKARA 
 MENARIK TENTANG DR HIJAMA:


AMG_0035 


AMG_0263

  •  Konsultansi-Pelanggan akan diberi penerangan dan informasi berkenaan rawatan yang akan dijalankan. 
  •  Pemeriksaan Kesihatan-Setiap pelanggan akan menjalani pemeriksaan kesihatan asas sebelum sesi rawatan bermula.
  • Mementingkan kebersihan & sterikiti alatan.-DR Hijama sangat mementingkan steriliti alatan dan kebersihan tempat rawatan untuk mengelakkan risiko penyakit berjangkit yang berbahaya sepert HIV & Hepatitis B. Alatan akan dicuci mengikut prosedur yang ketat seperti menggunakan cecair nyah kuman khas. 
  •  Tempat rawatan-DR Hijama mempunyai tim perawat lelaki dan wanita yang terlatih dan professional. Mempunyai bilik rawatan khas untuk lelaki dan wanita. Bersih, selesa dan menenangkan. Juga menyediakan ruang menunggu dan ruang solat.


BERITA GEMBIRA, PROMOSI 
TERKINI DR HIJAMA!



ulang tahun 2 2017

 Diskaun 20% untuk rawatan di DR Hijama sempena ulang tahun ke -2. Jangan lupa untuk book temujanji anda sekarang!



TESTIMONI PELANGGAN 
DR HIJAMA


IMG_2482


review 3


review 1



Yang berminat untuk mendapatkan khidmat berbekam dengan DR Hijama boleh terus hubungi | HOTLINE: 013-6245430 | WEBSITE | FACEBOOK | INSTAGRAM |

Cawangan:
DR Hijama Seri Kembangan: A-9-1,
Blok A, Jln. PP 25, Putra Walk,
Taman Pinggiran Putra, 43300
Seri Kembangan, Selangor.

Landmark:
Atas MyMydin, berhadapan Jusco Equine & berhampiran Pasar Borong Selangor DR Hijama Meru: NO 21A, Jalan Meranti Sutera, 1/KU 10, Pekan Meru, Klang.

Landmark:
Atas PENKO, berhadapan NSK Meru Waktu Operasi: Setiap hari kecuali Selasa (10 pagi – 10 malam)
Homestay Idaman Villa Melaka 

 Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

Kalau berkunjung kemana-mana tempat sahaja di dalam atau luar negara pasti kalian akan memilih tempat penginapan sementara yang sangat selesa dan paling penting harga mesti murah. Tapi kalau kita travel bersama dengan keluarga besar kalau tempah hotel mesti mahal dan mungkin mereka akan beralih ke Homestay. Sekarang banyak homestay yang cantik dan murah untuk dijadikan tempat penginapan sementara. 

Seperti ku dengan keluarga kalau pergi bercuti akan memilih homestay daripada hotel dan macam-macam kita boleh di homestay jika mempunyai kelengkapan yang lengkap dan berbaloi dengan harga yang kita bayar. Baru-baru ku bersama dengan rakan-rakan blogger yang lain plan untuk bercuti meluangkan masa bersama di Melaka. Jujur memang banyak hotel dan homestay di Melaka ini. Pening pula nak cari yang mana satu hehe. 

Akhirnya kami telah memilih untuk menggunakan perkhidmatan Idaman Villa Homestay yang berkonsepkan mewah dan harga untuk satu malam yang sangat berbaloi. Homestay Idaman Villa ini yang terletak di Taman Kota Syahbandar Melaka merupakan satu kawasan yang sangat strategik di tengah Bandar Melaka. 

Nak ke Menara Taming Sari hanya 8 minit, ke Jonker Walk hanya 5 minit, ke Dataran Pahlawan hanya 9 minit, ke A'Famosa hanya 12 minit dan ke Stadthurs hanya 11 minit. Dekat kot dengan tempat-tempat menarik pelancongan. Tapi almaklumlah kalau hari minggu tu jalan ke sana aga jammed sedikit lah tapi masih lagi dekat ku rasa hehe. 

Setibanya kami di sini dari Kuala Lumpur mengambil masa dalam 2 jam 1/2 minit sahaja dan rasanya tak jauh dan senang di cari pakai waze hehe. Terpampang rumah banglo 3 tingkat yang tersergam indah dihadapan mata. Pertama kali ku melihat Homestay yang sebegini mewah dan menarik dan membuat ku tak sabar untuk masuk dan melihat keadaan di dalam. Sangat cantik ok. 


Homestay Idaman Villa Melaka


Homestay Idaman Villa Melaka


Homestay Idaman Villa Melaka


Masuk sahaja ke dalam Idaman Villa ini memang idaman betul karena mempunyai kelengkapan perabot yang sangat lengkap dari tingkat 1 hingga 3. Dah terasa seperti masuk ke rumah keluarga sendiri semua kemudahan ada. Dari ruang tamu terus ke dapur siap ada pembahagi bahagian antara ruang tamu dan dapur. Ruangan dapur yang cukup luas serta kelengkapan seperti tong gas, pinggan mangkuk, peti ais dan lain-lain.


Homestay Idaman Villa Melaka


Ruangan tingkat 2 dan tingkat 3 pula bilik tidur dan ku pasti kalian teruja apatah lagi ku sendiri teruja melihat bilik-bilik tidur di Idaman Villa ini yang sangat selesa, luas dan menarik. Berebut kami memilih bilik masing-masing hehe. Almaklumlah pada masa itu bawa Isteri sekali dapatlah satu bilik Kelamin yang sangat cantik dan view dia menghadap ke Pantai Klebang. 

Ku sendiri tak sangka ada homestay yang sangat menarik dan selesa serta mempunyai kelengkapan lengkap bagi sebuah rumah dan menyerupai bilik hotel. Kalian boleh lihat gambar-gambar yang ku muat naik ini pasti kalian teruja dan apabila mahu ke Melaka mesti Homestay Idaman Villa menjadi perhatian pertama untuk kalian tempah hehe.


Homestay Idaman Villa Melaka


Homestay Idaman Villa Melaka


Homestay Idaman Villa Melaka


Homestay Idaman Villa Melaka


Homestay Idaman Villa Melaka


Homestay Idaman Villa Melaka


Homestay Idaman Villa Melaka


Oh ya untuk pengetahuan kalian kelengkapan yang terdapat di Homestay Idaman Villa ini seperti :-
  • 7 Bilik tidur (boleh memuatkan 18 orang)
  • 6 bilik air dengan pemanas air
  • Dapur memasak lengkap
  • TV dengan 28 siaran di setiap bilik
  • Internet wifi berkelajuan 30 Mbps
  • Laman yang luas
  • Tempat BBQ disediakan

Homestay Idaman Villa Melaka


Homestay Idaman Villa Melaka


Homestay Idaman Villa Melaka 

Homestay Idaman Villa ini kalian boleh menyewa satu rumah atau sewa mengikut bilik dan satu bilik sesuasai untuk 2-4 orang. Info lebih lanjut kalian terjah ke WEBSITE | FACEBOOK | INSTAGRAM

Pak Pong 

 Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera


 Kini filem Pak Pong telah berada di pawagam sekitar anda pada 23 Februari 2017 yang lalu. Hasil persiapan yang ku rasa amat berbaloi karena mengambil masa hampir 5 tahun. Ku ada juga terbaca filem Pak Pong ini sekitar tahun 2012 dan akhirnya pada tahun 2017 keluar juga filem ini dengan jayanya. Tahniah juga buat untuk produksi Filem Pak Pong untuk Malam Gala yang dipertayangkan.

Terima kasih atas jemputan untuk menonton filem Pak Pong di Malam Gala meriah mereka yang membariskan pelakon yang sangat terkenal dan profesional. Kalau tak inform pun kalian pun boleh tahu pelakon siapa bukan ? Hehe. Okay kejap lagi ku bagi tahu hehe. Mereka memang amat dikenali oleh peminat melalui dari drama tempatan atau filem.


Pak Pong 

Poster dia juga ku agak menarik perhatian untuk kalian lebih tertarik untuk menonton hehe. Okay baiklah, Filem Pak Pong ini adalah filem arahan oleh Fauzi Nawawi dibarisi oleh pelakon-pelakon hebat seperti Hairul Azreen, Siti Saleha, Badrul, Dato Eizlan Yusof, Kaza, Rahim Sepahtu dan termasuk 19 pelakon lain dan penampilan khas seperti Amber Chia, Saiful Apek, Marsha dan lain-lain.

Filem Pak Pong yang berdurasi lebih kurang 1 jam 50 minit ku rasa agak panjang dan mungkin pengisiannya cukup menyampaikan mesej mereka. Jalan penceritaan agak menarik dan tidak terlalu messy dan kelam kabut serta tidak terlalu fokus kepada sesuatu babak seperti babak percintaan yang mungkin akan membuat anda akan bosan kalau nonton hehe.


Pak Pong


Agak mengejutkan juga dalam filem Pak Pong walaupun mengambil masa 5 tahun untuk pembikinan. Idea dan jalan cerita Pak Pong ini masih fresh dan lawaknya akan membuatkan kalian ketawa. Sepanjang ku menonton filem Pak Pong ini dipawagam semua penonton tergelak dengan babak babak lawak yang dilakonkan oleh artis artis kita hehe. Serius.


Pak Pong


Pak Pong


Sedikit Sinopsis jalan cerita Filem Pak Pong arahan Fauzi Nawawi ini hehe. Filem Pak Pong ini mengisahkan tentang seorang pemuda kerdil yang terlalu inginkan kesempurnaan. Dia mahu menjadi lelaki normal yang lebih kacak. Macam watak Si Bongkok dalam cerita Sumpah Orang Minyak, arahan P.Ramlee itu. Selepas menuntut ilmu yang salah, lelaki ini lupa diri dan akhirnya perbuatannya itu memakan diri sendiri 


Video Pratonton Filem Pak Pong/ Interview

Property Gurux 

 Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera


Sama ada anda penyewa rumah kali pertama atau sedang memikirkan untuk mengubah kehidupan anda, mencari rumah sewa di KL boleh menjadi sukar bila anda dibanjiri dengan pilihan yang banyak terutamanya dalam sesi house for rent in KL di PropertyGuru. Nasib baik kerana ada banyak rumah sewa untuk setiap situasi dan belanjawan, sama ada anda masih belia, sudah agak berusaia, atau warga emas. Teruskan membaca untuk tip bagaimana memudahkan proses sewaan anda.


Tentukan Kemampuan
Anda

Anda disyorkan berbelanja tiak lebih daripada 30 peratus daripada pendapatan anda untuk kos perumahan, menurut HGTV. Sesetengah pemilik hartanah mengehadkan kadar tertentu - contohnya, pendapatan tahunan anda adalah hasil darab sewa bulanan anda untuk beberapa bulan atau sewa anda tidak melebihi beberapa peratus daripada pendapatan bulanan anda.

Sebelum anda mula mencari rumah sewa, anda perlu membina belanjawan dan tentukan aliran wang anda dan kemampuan anda dalam membayar sewa. Anda boleh gunakan laman belanjawan berlainan untuk buat kira-kira.

Selain sewa, anda juga perlu ada belanjawan untuk bil utiliti, rangkaian kabel Televisyen, Internet dan belanja rumah yang lain seperti tempat letak kereta, simpanan dan dobi. Pastikan anda pertimbangkan berapa perbelanjaan anda bila memindahkan perabot anda ke rumah baru. Jangan lupa perhiasan khas seperti langsir, pembahagi ruang, perabot patio dan aksesori simpanan.



Fikirkan Ciri Rumah Yang
 Anda Mahukan


Property Guru


Tentukan dengan betul bila memikirkan ciri rumah yang anda betul -betul mahu. Fikir lebih daripada ruang bilik tidur dan bilik mandi dan tentukan aspek lain yang anda mahukan dalam rumah sewa anda. Contohnya, adakah anda perlukan patio peribadi atau dek atau sekurang-kurangnya ruang luar bersama? Pentingkah pendiangan api di ruang tamu untuk menghangatkan anda di waktu musim sejuk. Adakah anda perlukan bilik mandi lengkap dengan pancuran, tab, tandas dan sinki, atau memadai dengan pancuran dan tab mandi sahaja?

Adakah anda biasa memasak? Jika ya, adalah penting untuk anda ada beberapa ciri-cir di dapur anda, seperti pulau, dapur gas, atau ketuhar dengan ciri tertentu atau pun peti sejuk. Adakah anda mahukan ruang sarapan? Pertimbangkan ruang lain yang anda mahu seperti pejabat. Pastikan anda punya ruang untuk alatan elektrik anda bagi melengkapkan ruang bekerja anda. Adakah anda mahu tinggal di tingkat bawah di bangunan pangsapuri anda?

 Adakah anda mahukan kemudahan lif di bangunan anda? Adakah anda mahu tinggal di rumah atau kondominium? Adakah anda lebih suka rumah yang ada laman belakang atau rumah yang lebih kecil tapi berdekatan taman? Adakah anda mahu tinggal bersama teman serumah di kawasan yang lebih mahal atau tinggal bersendirian di kawasan yang lebih murah. Sangat penting untuk anda pertimbangkan semua ciri yang anda mahu dan apa yang anda sanggup korbankan untuk mencapai matlamat anda.


Rancang Hari Anda.

Selepas anda tentukan ciri yang anda mahu, tiba masanya anda rancang hari anda. Rancang hari anda bermaksud anda perlu perhatikan lokasi rumah tersebut dalam jadual harian anda dan kenal pasti di mana anda akan berada sepanjang anda bekerja. Anda mestilah mahukan rumah anda sehampir yang mungkin, jadi gunakan laman seperti PropertyGuru Malaysia untuk mencarirumah untuk disewa di KL. Kebanyakan orang mahu tinggal di tempat berdekatan dengan pejabat, tapi anda juga perlu pertimbangkan tempat lain yang anda lawati, seperti restoran, kedai kopi, rumah rakan-rakan anda dan pusat hiburan. Ke manakah anda selalu pergi?

Anda juga perlu pertimbangkan kaedah pengangkutan yang anda gunakan, seperti menaiki motosikal, atau pengangkutan awam, dan ketahui apa perbezaan kaedah pengangkutan tadi bila di kejiranan pilihan anda. Fikirkan aktiviti hari minggu anda dan tentukan sama ada anda mahu tinggal berdekatan dengan restoran atau tempat-tempat yang kita bincangkan tadi, atau adakah anda sanggup tinggal di tempat yang kurang hiburan? Jika anda ada jadual kerja yang sibuk, pastikan kejiranan anda ada banyak kedai runcit yang beroperasi 24 - 7, atau sekurang-kurangnya buka hingga lewat malam semasa anda ada di rumah. Anda juga perlu pastikan sekurang-kurangnya sepertiga dari senarai hartanah yang ada di kawasan anda berada dalam lingkungan kemampuan anda.

Selepas anda buat senarai kejiranan yang berpotensi, tiba masanya untuk uji kejiranan itu. Luangkan masa di setiap kejiranan untuk menentukan sama ada anda sukakan suasana kawasan itu, dan juga restoran sekitar, kedai, dan sekolah yang berhampiran. Pastikan tiada masalah dari segi pengangkutan ke pejabat. Jika anda bekerja dari rumah, pastikan ada banyak kedai salinan, ruang bekerja dan kedai kopi dengan akses Internet. 

Anda juga perlu selidik sama ada kemudahan yang ada mencukupi di sekitarnya seperti kedai runcit, pusat ibadah, hospital dan gimnasium. Selidik kadar jenayah di kejiranan itu untuk memastikan ia kawasan yang selamat. Jika anda risaukan keselamatan anda, pilihlah bangunan yang mempunyai pengawal 24 jam.


  Property Guru


Pilih Jenis Rumah Sewa

Sebaik sahaja anda selidik kejiranan anda, tiba masanya anda pilih jenis rumah sewa. anda. Contohnya, adakah anda lebih suka untuk tinggal di pangsapuri, rumah bandar atau kondominium? Anda perlu memikirkan kemampuan anda semasa membuat keputusan. Jika anda mahu menyewa untuk jangka masa pendek, lebih baik anda menyewa secara sementara, bermakna anda mengambil alih sewaan orang lain atau menyewa secara terus daripada pemilik rumah untuk beberapa bulan. Pertimbangkan pilihan berikut untuk membuat keputusan anda:

  • Pangsapuri: Kebaikan tinggal di pangsapuri adalah jarak yang berdekatan dengan jiran anda. Penyelenggaraan anda juga akan dibantu oleh syarikat penyelenggaraan profesional dan biasanya bangunan pangsapuri anda akan berdekatan dengan kemudahan urban seperti kedai runcit, restoran, gimnasium dan pusat acara. Bagaimanapun, unit anda pastinya lebih kecil daripada rumah di pinggir bandar dan tentu sahaja anda akan bayar kos premium untuk meletak kenderaan.
  • Rumah Bandar: Jika anda tinggal di rumah bandar, anda akan lebih menikmati ruang peribadi anda berbanding rumah bertingkat lain dan anda juga ada teres atau laman anda sendiri. Bagaimanapun, anda akan mempunyai akses yang kurang kepada syarikat pengurusan untuk isu penyelenggaraan, terutamanya jika anda menyewa secara terus dengan pemilik rumah.
  • Rumah Unit Tunggal Jika anda ada anak dan haiwan peliharaan, rumah unit tunggal mungkin pilihan terbaik, kerana anda akan ada lebih banyak bilik tidur dan bilik mandi. Bagaimanapun, rumah unit tunggal biasanya lebih mahal dan memandangkan ia lebih besar makin banyak yang perlu anda bayar untuk utiliti. Ia juga perlukan lebih banyak masa untuk menguruskan penyelenggaraan dan anda mungkin perlu menguruskannya sendiri.

Urusan Proses Permohonan 
Dan Keizinan

Selepas anda menentukan jenis unit yang anda mahu sewa, anda boleh mula uruskan proses permohonan dan keizinan. Ini biasanya bermakna anda perlu melalui pemeriksaan latar belakang, dan juga berbincang mengenai sewa, dan lunaskan bayaran deposit termasuklah bayaran sewa bulan pertama dan bulan sebelumnya. Anda juga mungkin perlu tunaikan bayaran lain, terutamanya jika anda menggunakan khidmat ejen rumah sewa untuk mencari rumah sewa anda.